تبلیغات
ایران عمران - تاریخچه پل کابلی و بزرگترین پل های دنیا و همچنین بازرسی چشمی این پلها
 
ایران عمران
برترین وبلاگ مهندسی عمران
درباره وبلاگ


این وبلاگ کاملا تخصصی در زمینه عمران میباشد در این سایت با نرم افزارهای روز و مقالات بسیار عالی آپدیت میشود و شامل بخشهای : کاریابی نرم افزار کتاب و هند بوک نقشه ها و پلان ها آموزش ها و سازه و محاسبات و روشهای اجرا و . . . میباشد

مدیر وبلاگ : وفا
نظرسنجی
بیشتر در چه زمینه هایی از رشته عمران علاقه دارید ؟








تاریخچه پل کابلی

معمولاً پل‌ها از نظر وجود ترک و یا سایر شواهدی که نشان‌گر تنش و خستگی است، توسط بررسی‌های چشمی خارجی بازرسی می‌شوند
 
 

تاریخچه پل کابلی

با اینکه به نظر می رسد پل های کابلی به آینده چشم دوخته اند، ایده آن ها مسیر طولانی را پیموده است. اولین طرح شناخته شده از یک پل کابلی در کتابی به نام "ماشین های نووا" - منتشر شده در سال 1595 - آورده شده ولی این ایده تا قرن حاضر که مهندسان شروع به استفاده از پل های کابلی نمودند؛ مورد استقبال واقع نشده بود. در جنگ جهانی دوم که فولاد کمیاب بود، این طرح برای بازسازی پل های بمباران شد که هنوز فوندانسیون هایشان پابرجاست، کامل بود. با اینکه از احداث پل های کابلی در آمریکا دیری نمی گذرد، واکنش ها در این مورد بسیار مثبت بوده است.

              پل کابلی سیدنی

پل کابلی و نحوه عملکرد آن

یک پل کابلی نوعی، یک تیر حمال(عرشه پل) پیوسته با یک یا چند برج بنا شده بالای پایه های پل در وسط دهانه است. از این برج ها، کابل ها به صورت اریب به سمت پایین (معمولا هر دو طرف) کشیده شده و تیر حمال(عرشه پل) را نگه می دارد.

کابل های فولادی بی نهایت قوی و در عین حال بسیار انعطاف پذیر هستند. کابل ها بسیار مقرون به صرفه می باشند چون سبب ساخت سازه ای سبکتر و باریکتر شده که در عین حال قادر به پل زدن بین مصافت های بیشتری است.اگرچه تنها تعداد کمی از آن ها برای نگه داشتن کل پل قوی هستند، انعطاف پذیریشان آن ها را در مقابل نیرو هایی که به ندرت در نظر گرفته می شوند مانند باد؛ ضعیف می نماید.

برای پل های کابلی با دهانه های طولانی به خاطر تضمین ثبات و پایداری کابل ها و پل در مقابل باد، می بایست مطالعات دقیقی انجام شود. وزن سبکتر پل یک وضع نامساعد در بادهای سهمگین و یک مزیت در مقابل زلزله محسوب می شود. نشست غیر هم سطح فوندانسیون ها که به مرور زمان یا  طی یک زلزله روی می دهد، می تواند پل کابلی را دچار آسیب کند. پس باید در طراحی فوندانسیون ها دقت به عمل آورد.

ظاهر مدرن و در عین حال ساده پل کابلی آن را به یک شاخص واضح و جذاب تبدیل کرده است. خصوصیات منحصر به فرد کابل ها و به طور کلی سازه، طراحی پل را بسیار پیچیده مینماید. برای دهانه های طولانی تر، جایی که باد و نوسانات باید مورد توجه قرار گیرند؛ محاسبات بی نهایت پیچیده اند و عملا بدون کمک کامپیوتر و آنالیز کامپیوتری غیر ممکن می باشند. علاوه بر این ساخت پل کیده ای مشکل می باشد. اتصالات، برج ها، تیر های حمال و مسیر کابل ها سازه های پیچیده ای هستند که مستلزم ساخت دقیق می باشند.

          پل کابلی شوشتر _ ایران

طبقه بندی پل های کابلی

طبقه بندی واضحی برای پل های کابلی وجود ندارد. به هر حال آن ها می توانند توسط تعداد دهانه ها، برج ها و کابل ها و همچنین نوع تیر های حمال از یکدیگر تمیز داده شوند.

تنوع بسیاری در تعداد و نوع برج ها و همچنین تعداد و چینش کابل ها وجود دارد. برج های نوعی به صورت تکی، دوتایی، دروازه ای و یا حتی برج های A شکل استفاده شده اند.

                           

علاوه بر این چینش کابل ها به طور عمده ای متفاوت می باشند. بعضی اقسام دارای چینش تکی، چنگی(موازی)، پنکه ای(شعاعی) و ستاره ای هستند. در بعضی موارد تنها کابل های یک طرف برج به عرشه وصل می شوند و طرف دیگر روی یک فندانسیون یا وزنه برابری لنگر می اندازند.

   

مزایای و تفاوت های پل کابلی  

برای طول متوسط دهانه ها (150 تا 850 متر) پل کابلی سریعترین انتخاب مناسب برای یک پل می باشد. نتیجه یک پل مقرون به صرفه است که زیبایی آن غیر قابل انکار است. همچنین پل کابلی بهترین پل برای طول دهانه بین پلهای بازویی و معلق می باشد. در این محدوده طول دهانه، یک پل معلق مقدار بسیار بیشتری کابل نیاز خواهد داشت و این در حالی است که یک پل بازویی کامل، به طور قابل ملاحضه ای به مصالح بیشتر نیاز دارد که آن را به مقدار چشمگیری سنگین تر می نماید.

ممکن است به نظر برسد پل کابلی شبیه پل معلق است. با اینکه هر دو دارای عرشه هستند که از کابل ها آویزانند و هر دو دارای برج هستند؛ ولی این دو پل بار عرشه را به طرق بسیار متفاوتی نگه می دارند. این اختلافات در چگونگی اتصال کابل ها به برج می باشد. در پل معلق کابل ها آزادانه از این سر تا آن سر دو برج کشیده شده اند و انتقال بار به تکیه گاه های واقع در هر انتها صورت می گیرد. در پل کابلی، کابل ها در حالی که به برج ها متصلند به تنهایی بار را تحمل می کنند. در مقایسه با پل های معلق، پل کابلی به کابل کمتری نیاز دارد، می توان آن را از قطعات بتن پیش ساخته مشابه ساخت و همچنین احداث آن سریع تر است.

مهار کابلی چگونه کار می کند؟

بایستید و دستان خود را به صورت افقی در هر طرف دراز کنید. فرض کنید آن ها پل هستند و سرتان نیز برجی در وسط آن است. در این موقعیت ماهیچه های شما دستانتان را نگاه می دارد. سعی کنید یک مهار کابلی برای نگه داشتن دستانتان بسازید. یک تکه طناب به طول حدودی 150 سانتیمتر بردارید. از یک دستیار بخواهید هر یک از دو انتهای طناب را به هر یک از آرنج هایتان ببندد. سپس وسط طناب را روی سر خود قرار دهید. اینک طناب مانند یک مهار کابلی عمل می کند و آرنج هایتان را بالا نگه می دارد. از دستیارتان بخواهید تکه طناب دیگری به طول حدودی 180 سانتی متر را این بار به مچهایتان ببندد. طناب دوم را روی سرتا ن قرار دهید. حالا شما صاحب دو مهار کابلی هستید. فشردگی و فشار نیرو را در کجا احساس می کنید؟ ببینید مهار کابلی چگونه بار پل (دست هایتان) را به برج ( سر شما) منتقل می کند!

                


Name:  Vasco%20da%20Gama.jpg
Views: 41
Size:  13.8 KB

پل واسکودوگاما که از روی دهانه رود تاگوس بین ساکاوم و مونیجو در نزدیکی لیسبون، پرتقال می گذرد، با حدود 17200 متر طول، یکی از بلندترین پل های کابلی در اروپا به شمار می رود. این پل توسط آرماندو ریتو و با همکاری میشل ویرلوگو (که طراحی و ساخت پل میلاو را هم به عهده داشته است)، طراحی شده است. پل واسکودوگاما رسماً در 29 ماه مارس 1998 تنها کمی قبل از افتتاح نمایشگاه بین المللی اکسپو 98 و 500 سال پس از اکتشاف واسکودوگاما در راه اروپا به هند افتتاح گردید. این پل برای تحمل زلزله ای چهار برابر زلزله سال 1755 لیسبون که 7/8 ریشتر برآورد شده بود طراحی شده است. بلندترین دهانه آن 450 متر است و انتظار می رود 120 سال عمر کند. به خاطر طول زیادش، انحنا زمین نیز در نظر گرفته شده است تا پایه های آن بتوانند در محل صحیح خود قرار بگیرند
Name:  Pont%20Laviolette.jpg
Views: 40
Size:  18.1 KB


پل لاویولت (The Pont Laviolette) به افتخار موسس شهر تریوس-ریویرس - سیور د لاویولت - نامگذاری شده است. این پل یک پل ماشین رو با قوس کانتیلور (طره ای) است که بر روی رودخانه سنت لارنس بین تریوس-ریویرس در کبک، کانادا و بکن کور در کبک ساخته شده است. پل پونت لاویولت که در تاریخ 20 دسامبر 1967 افتتاح گردید، تنها پلی است که بر روی رودخانه بین مونت رئال و شهر کبک قرار دارد و بنابراین ارتباط مهمی را بین سواحل شمالی و جنوبی رودخانه فراهم می سازد. طول کل آن 2707 متر و بزرگترین دهانه آن 335 متر می باشد. پل فلزی مذکور دچار خوردگی نمی شود زیرا در فولاد بکار رفته در آن از عنصر نیوبیوم استفاده شده است.
Name:  Glen%20Canyon%20Bridge.jpg
Views: 40
Size:  27.1 KB

پل گلن کانیون در تقارن با سد گلن کانیون که بر روی رودخانه کلرادو و بر دهانه دریاچه پاول در نزدیکی پیج در آریزونا ساخته شده، برای ایجاد دسترسی ماشینی به هر دو ساحل رودخانه و تسهیل رفت و آمد کارکنان سد بین سالهای 1957 تا 1959 بنا گردید. این پل که توسط شرکت کیویت-جادسون پاسیفیک مورفی ساخته شد، در زمان بهره برداری در 9 فوریه 1959 بلندترین پل قوسی فلزی در جهان بود. طول عرشه پل مذکور 4/387 متر، دهانه قوس آن 313.3 متر، ارتفاع عمودی قوس آن 3/50 متر بوده و 213 متر از سطح رودخانه ارتفاع دارد.
Name:  Queensboro%20Bridge.jpg
Views: 40
Size:  30.0 KB

پل کوئینز بورو – یا پل خیابان پنجاه و نهم – یک پل دو طبقه طره ای (کانتیلور) است که از روی رودخانه شرقی نیویورک سیتی می گذرد و منهتن را به دهکده کوئینز در لانگ آیلند سیتی را به هم متصل می کند. این پل همچنین از روی جزیره روزولت می گذرد. از سال 1838 پیشنهادات زیادی جهت ساخت پل برای اتصال منهتن به لانگ آیلند سیتی در دهکده کوئینز ارائه شد اما تا زمانی که اداره پل ها در این شهر تاسیس نشد، هیچکدام از طرحها مورد قبول واقع نشدند. پل فوق الذکر که در تاریخ 30 مارس 1909 افتتاح گردید – و در ابتدا به خاطر نام اولیه جزیره روزولت به نام پل جزیره بلک ول خوانده می شد – 08/1135 متر طول دارد و بزرگترین پل طره ای در جهان شناخته شده است.
Name:  Ohnaruto%20Bridge.jpg
Views: 38
Size:  20.4 KB

پل اوناروتو پل معلق ماشین روئی است که کوبه را به ناروتو، توکوشیما در ژاپن متصل می سازد. پل مذکور که توسط هونشو-شیکوکو طراحی و در سال 1985 ساخته شده است، دارای دهانه اصلی به عرض 876 متر می باشد و اگرچه یکی از بزرگترین پل های جهان است، در مقابل پل آکاشی-کیاکو که بر روی همین مسیر ساخته شده، بسیار کوچک به نظر می رسد. عرشه اصلی این پل برای رفت و آمد اتومبیل ها و عرشه پائینی برای حرکت قطار در نظر گرفته شده بود اما راه قطار رو هرگز به اتمام نرسید.
Name:  Hernando%20De%20Soto.jpg
Views: 38
Size:  20.1 KB

پل هرناندو د سوتو که در سال 1972 مورد بهره برداری قرار گرفت، یکی از دو پلی است که از روی رودخانه می سی سی پی در ممفیس، تنسی می گذرد. این پل قوسی فلزی ماشین رو، یک راه ارتباطی مهم است که 40 راه بین ایالتی را بر روی می سی سی پی به هم متصل می سازد. از آنجا که پل مذکور در گوشه جنوب شرقی منطقه زلزله خیز نیو مادرید – که یک منطقه زلزله خیز با ریسک بالا می باشد - قرار دارد، مقاوم سازی آن در برابر زلزله، به عنوان یکی از اولویتهای مهم در دستور کار اداره کل راههای فدرال آمریکا، اداره ترابری تنسی و اداره ترابری آرکانزاس قرار گرفت و در سال 2003 نیروهای مشترکی بکار گرفته شدند تا طرح بهنگام زلزله ای این پل را تهیه نمایند. این طرح عبارت بود از تعویض تکیه گاههای موجود با تکیه گاههای غلتکی، مقاوم سازی شالوده ها و ستونها، بزرگتر کردن سر ستونها، اصلاح دیواره جان، تعویض یا مقاوم سازی بادبندهای جانبی، مقاوم سازی قابهای متقاطع، مقاوم سازی خرپاها و جابجائی درزهای موجود با درزهای انبساطی مفصل گردان مدولی.
معمولاً پل‌ها از نظر وجود ترک و یا سایر شواهدی که نشان‌گر تنش و خستگی است، توسط بررسی‌های چشمی خارجی بازرسی می‌شوند
معمولاً پل‌ها از نظر وجود ترک و یا سایر شواهدی که نشان‌گر تنش و خستگی است، توسط بررسی‌های چشمی خارجی بازرسی می‌شوند. از نظر تئوری، یک سیستم مهندسی از راه دور مدرن، بسیار پیش از آن‌که تنش پوشش سطح را به طور آشکار نشان دهد، اطلاعاتی در مورد آن به‌دست می‌دهد و به مهندسان این امکان را می‌دهد که مشکلات موجود را پیش از این‌که به آسیب‌های جدی و پرهزینه بیانجامد، دریافته و برطرف کنند.
رولاک ایدریس استاد مهندسی عمران دانشگاه ایالتی نیومکزیکو می‌گوید: ”سیستم حس‌گر، یک ابزار شخصیتی برای نگه‌داری و ارزیابی وضعیت پل‌ها به‌دست می‌دهد.“ در پل چهار باندهٔ واقع در Las Cruces ایالت نیومکزیکو این تکنولوژی هوشمند به‌کار رفته است. به این ترتیب که هنگام بتن‌ریزی
۱۲۰ حس‌گر در هر شش ستون ۶/۸۱ تنی این پل کار گذاشته شده است. سپس، خطوط فیبر نوری از کل بتن عبور کرده، اشعهٔ نور را از سازه عبور می‌دهد.
چنان‌چه ستون‌ها تحت تنش باشند خواص نور تغییر می‌کند، این تغییرات توسط سنسورها شناسائی شده، به‌وسیلهٔ جعبهٔ ذخیرهٔ اطلاعاتی که به اندازهٔ یک یخچال است و در یک سمت پل قرار دارد، رله می‌شود.
ایدریس از سنسورهای فیبرنوری با دهانهٔ بلند استفاده کرده است، چرا که این سنسورها افزون بر این‌که هنگام جای‌گذاری در بتن دچار آسیب نمی‌شوند، می‌توانند قدرت تفکیک قابل قبولی را نیز پدید آورند.او همچنین می‌گوید: این سنسورها نویزهای الکترومغناطیسی را جذب نمی‌کنند.
محققان دانشگاه ایالتی نیومکزیکو اطلاعات را به طور روزانه از این جعبه جمع‌آوری و مطالعه کرده، با بخش حمل و نقل ایالت نیومکزیکو تبادل نظر می‌کنند. پروفسور ایدریس می‌گوید این سنسورها فقط
۲% به هزینه ۳/۶ میلیون دلاری این سازه اضافه می‌کنند.
این تکنولوژی نخست روی یک پل کوچک‌تر در سال
۲۰۰۰ به مدت یک‌سال آزمایش شد و کارآئی سنسورها اثبات گردید.
او هم‌چنین می‌گوید: سنسورهای جای‌گذاری شده به‌شکل موفقیت‌آمیزی برای بررسی پل به‌هنگام ساخت به‌کار گرفته شد و مهندسان را قادر ساخت تا اطلاعاتی را در مورد ویژگی‌های بتن با کارآئی بالا و پیش‌گیری از زیان‌های ناشی از تنش ستون‌ها جمع‌آوری کنند. این پل پس از تکمیل، تحت آزمایش توزیع بار واقعی توسط کامیون قرار گرفت که به طور مطلوبی با توزیع پیش‌بینی شده توسط کدها قابل مقایسه بود.
تمامی این اطلاعات برای درک بهتر ماده، رفتار سازهٔ پل و ارزیابی کدهای در دسترس به‌کار می‌رود. براساس نتایج تحقیقات انجام‌یافته، پروفسور ایدریس اظهار کرد: ”تکنولوژی پل‌های هوشمند ممکن است در ساخت پل‌های آینده به‌عنوان بخشی از فرآیند استانداردسازی به‌کار گرفته شود.“
پلی برای آینده
با حجم عظیم چالش‌های فراروی معماری و شهرسازی بی‌جا نیست وقتی شهرداری شهر Villach اتریش دربارهٔ یک پل برای آینده سخن می‌گوید. پل قوسی کامپوزیتی که با
۱۲۵ متر درازا بر روی رودخانهٔ Drau ساخته می‌شود.
از ویژگی‌های طراحی سازه‌ای این پل، مقطع عرضی غیر معمول آن است که با تیرهای حمال باریک و تیرهای عرضی عظیم معلق از قوس پل شکل گرفته است. بلافاصله زیر این قوس فولادی یک مسیر برای عابران پیاده و یک مسیر دوچرخه‌سواری به‌صورت جداگانه قرار گرفته است.
در آغاز سال
۲۰۰۴، اجزاء این پل فولادی در محل، افراشته شده، به دو پایهٔ کناری متصل شدند، برای قطعات راه، Doka دو جفت حمل‌کننده کامپوزیتی، از اجزاء سیستم کاذب Doka از مدل SL۱ ـ استفاده کردند. بخش‌های مختلف پل به‌وسیلهٔ پیچ و مهره به‌هم متصل می‌شوند و به جوش‌کاری نیازی نیست.
اعلام خطر برف و یخ‌زدگی توسط بازتاب‌گرهای حساس به دما
بازتاب‌گرهای حساس به دما که با رسیدن دما به حدود یخ‌زدگی از سفید به آبی تغییر رنگ می‌دهند توسط شرکت Ice Alert در آمریکا ساخته شده‌اند.
این بازتابظ‌گرها کنار جاده‌ای اطلاعات ویژهٔ مربوط به دما را در هر مکانی وسیلهٔ مقدار رنگ آبی قابل مشاهده به رانندگان ارائه می‌دهند.
این شرکت اظهار می‌کند برخلاف سیستم اعلام خطر استاندارد یخ که در بسیاری از جاده‌های انگلیس، اعلام خطرهای سالانه را منتشر می‌کند، این سیستم یک خطر بالقوه را تنها وقتی شرایط واقعی وجود دارد نشان می‌دهد.
براساس ادعای این شرکت این محصول به‌خوبی در جائی‌که ممکن است یخ تهدیدی برای رانندگان و عابران باشد کاربرد دارد، چرا که بی‌شک نقاط خطری که یخ و برف به تصادف منجر می‌شوند بسیار اهمیت دارد.
این دستگاه همانند یک نشانهٔ بازتابی معمولی کار می‌کند و با رسیدن دما به
۲ْC، بازتاب‌گرهای آبی داخلی به‌تدریج قابل دیدن می‌شوند. این محصول در بیش از ۲۰ ایالت آمریکا بر روی پل‌ها و مکان‌های پر خطر جاده‌ها و هم‌چنین در پارکینگ‌های اتومبیل و پیاده‌روهای عمومی که خطر لغزندگی در آن‌ها وجود دارد به‌کار رفته است.
پل بزرگراهی جدید برای ایالت Maine
یک پل کابلی جدید در ایالت Maine آمریکا، جادهٔ شمارهٔ
۱ آمریکا را از روی رودخانهٔ Penobscot عبور می‌دهد. این نخستین باری است که یک پل کابلی در این ایالت ساخته می‌شود. قرار است این پل جایگزین پل معلق Hancock-Waldo شود که به محض تکمیل شدن این سازه منهدم خواهد شد. این پل کابلی ستون‌هائی به بلندای ۱۲۸ متر و دهانه‌ای به درازای ۳۵۴ متر دارد و از طریق مناقصهٔ مشترک شرکت محلی Cianbro و بخش حمل و نقلی ایالتی ساخته می‌شود. کار ساخت این سازه از دسامبر ۲۰۰۳ آغاز شده است.
ستون‌های اصلی به ابعاد
۳/۲۱٭۳/۱۸ متر و ۳/۱۸٭۴/۲۴ متر هستند و ۲/۵ متر قطر دارند و به ترتیب به ۲۰۴۰۰ و ۲۶۰۰۰ مترمکعب بتن نیاز دارند. این پل جدید به‌صورت چشم‌گیری بلندتر و پهن‌تر از سازهٔ پیشین است. دو ستون پل به طور هم‌زمان با ۸/۳۷ متر ارتفاع پایه، زیر عرشهٔ پل ساخته شده‌اند. قالب‌بندی پل توسط Doka انجام شده است که نقش کلیدی در ساخت این پایه‌ها دارد. برای ۲۳۴۵ مترمکعب بتن هر پایه، ۸ بار بتن‌ریزی لازم است. قالب ۵۰Top شرکت Doka برای ساخت ستون‌های بالائی به‌کار رفته است. کابل‌های نگه‌دارنده هنگام ساخته شدن اجزاء بالای ستون‌ها نصب می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود ساختمان این پل در ماه می سال ۲۰۰۷ کامل شود.
طولانی‌ترین پل کابلی جهان در چین
کشور چین خانهٔ بلندترین پل کابل جهان یعنی Sutong ـ که تا سال
۲۰۰۸ تکمیل می‌شود ـ خواهد بود. در سال ۲۰۰۳ شرکت دانمارکی COWI قراردادی را برای تأمین خدمات مشاوره‌ای برای پل Jiangsu Sutong امضاء کرد که گفته می‌شود جامع‌ترین قرارداد مشاوره‌ای در بخش حمل و نقل است که تاکنون کشور چین با یک شرکت خارجی امضاء کرده است.
پل Sutong دهانه‌ای به طول
۱۰۸۸ متر خواهد داشت که ۷۰ متر از پل Stonecutter هنگ‌کنگ که توسط COWI طراحی شده و پیش از این پل، بزرگ‌ترین پل کابلی دنیا بود طولانی‌ترین است. این پل در هر جهت دارای سه لاین است و ساخت آن مشابه Fixed Link Great Belt (پلی بین سوئد و دانمارک) است.
ستون‌های، آن
۳۰۰ متر بلندا دارند در حالی‌که ستون‌های Great Belt ـ ۲۵۰۰ متر هستند. این پل در یکی از مهم‌ترین استان‌های چین، Jiangsu که ۷۴ میلیون نفر جمعیت دارد ساخته شده، موجب توسعه‌های صنعتی بیشتر این استان خواهد بود
.
کار ساخت این پل آغاز شده و انتظار می‌رود تا سال
۲۰۰۸ ادامه یابد. طی ۳۰ سال اخیر COWI در چین فعال بوده و خدمات مشاوره‌ای پل East Sea در شانگهای با دهانهٔ ۳۰ کیلومتر را نیز ارائه کرده است. نزدیک به نیمی از پل‌های بزرگ جهان در چین قرار دارد. مدیران COWI چین را به‌مثابهٔ یکی از برجسته‌ترین بازارهای آینده خود می‌نگرند. COWI در چین خدمات مشاوره‌ای در طراحی، پشتیبانی از مدیریت و انجام کارها و کمک‌های فنی و تضمین کیفیت و عملیات مدیریت و نگهداری را ارائه می‌کند.
با کامل شدن این پروژه عبور از رودخانه Suzhov و Nantong به‌جای یک سفر قایقی یک‌ساعته،
۵ دقیقه به طول می‌انجامد.
وفا طاهری

  منابع :

  pbs.org





نوع مطلب : مقالات مهندسی ، 
برچسب ها :
امتیاز مطلب :


پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :