تبلیغات
ایران عمران - آموزش نرم افزار Etabs 9.0.0 بخش ششم
 
ایران عمران
برترین وبلاگ مهندسی عمران
درباره وبلاگ


این وبلاگ کاملا تخصصی در زمینه عمران میباشد در این سایت با نرم افزارهای روز و مقالات بسیار عالی آپدیت میشود و شامل بخشهای : کاریابی نرم افزار کتاب و هند بوک نقشه ها و پلان ها آموزش ها و سازه و محاسبات و روشهای اجرا و . . . میباشد

مدیر وبلاگ : وفا
نظرسنجی
بیشتر در چه زمینه هایی از رشته عمران علاقه دارید ؟








پنجشنبه 15 فروردین 1387 :: نویسنده : وفا

 آموزش نرم افزار Etabs 9.0.0 بخش ششم

 آموزش نرم افزار Etabs 9.0.0 بخش ششم

·         بار زنده

برای بار زنده نیز دقیقا مانند مراحل بالا انجام داده و فقط وزن بار زنده را بر طبق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان برابر با 200 کیلوگرم در مترمربع در نظر میگیریم .

فقط بار زنده پشت بام را میبایست تغییر دهیم بر طبق مقررات ملی مبحث ششم بار زنده پشت بام 150 کیلوگرم در مترمکعب در نظر گرفته میشود .

بارهای راه پله

برای وارد کردن بار راه پله  از منو   Elv   قاب C تیرهای راه پله را اجرا میکنیم

در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان برای ساختمانهای مسکونی بار زنده راه پله برابر 5 نفر به وزن 70 کیلوگرم میباشد و همچنین محاسبه وزن مرده راه پله برابر با 700 کیلوگرم در مترمربع میباشد.

برای اعمال بار میتوانیم راه پله بصورت یک سقف فرض کرده و بارها را با تقسیم بین دو تیر اعمال کنیم . نحوه تقسیم بار اینطور میباشد که دقیقا دهانه تیرهای محصور راه پله را مانند شکل زیر در نظر میگیریم در مطالب بالا اوزان مرده و زنده بر طبق آئین نامه درج گردید که دقیقا در مطالب ذیل به آن اشاره میگردد :

بارهای بدست آمده مرده با استفاده از اوزان بتن و مشخصات راه پله میباشد که میبایست بر طبق بار گذاری محاسبه نمود و بار زنده بر طبق آئین نامه میباشد که این بارها بصورت کیلوگرم در متر مربع میباشد و بایستی آنها را به بارهای خطی تبدیل نمود برای تبدیل به بار خطی باید آنها را در فاصله دهانه تیر مخالف ضرب نموده و سپس به تیرها اعمال نمود :


                                                                              

                                                                          4.5

                                                                                                DL=700 Kg/m2

                                                                                                LL=350 Kg/m2


                                                                                                 2.8

DL=700 x 4.5= 3150 Kg/m

DL=170 Kg/m                                                   وزن بار مرده دیوار 10 سانتی بر روی تیرها

∑ DL =3150 x 0.5 + 170 = 1745 kg/m وزن کل بار مرده اعمال شده به تیرهای پله     

LL= 350 x 4.5 = 787.50 Kg/m    وزن بار زنده اعمالی به تیرهای پله                 

تحلیل سازه

1.       تنظیم پارامترهای تحلیل

Analyze --- Set Analyze Option---

در تصویر فوق بدلیل آنکه تحلیل استاتیکی است که همان روش دوم P-Delta   میباشد میبایست گزینه دوم را فعال کرده و بر روی گزینه Set P-Delta Parameters   کلیک نمائید .

·         در تصویر ذیل در گزینه Method   پیش فرض نرم افزار درست میباشد.

·         Iteration Control  : در این بخش ماکزیمم تکرار آنالیز نرم افزار وجود دارد تکرار را برابر 5 قرار میدهیم و همچنین دقت نرم افزار همان پیش فرض نرم افزار مورد قبول است.

·         در روش P-Delta   ضرایب برای اسکلت بتنی در ترکیب بارهای زنده 40/1  برای بار مرده و همچنین برای بار زنده 70/1 میباشد که از تصویر ذیل کاملا مشخص است و سپس OK  تا تنظیمات تکمیل گردد.

اجرای آنالیز

Analyse --- Run Analysis ----

حال میتوانید در بارهای مختلف عکس العمل سازه مشاهده نمائید

اگر بر روی Start Animation  کلیک کنید سازه در حالت سه بعدی تغییر مکانش را نشان میدهد .

کنترل تحلیل سازه

کنترل خیز تیر ها : برای نمایش دیاگرام لنگر تیر باید از منو

Display --- Show Member Forces / Stress Diagrams ---- Frame / Pier /Spandrel

در پنجره فوق در قسمت Load   نوع بار را میتوان مشخص نمود و سپس لنگرها را در جهت X,Y   که 2-2 و 3-3 میباشد در قسمت Include  چون میخواهیم فقط خیز تیرها را کنترل کنیم لذا فقط از گزینه Frame  استفاده میکنیم .

پس از انتخاب تنظیمات فوق دیاگرام خمشی دقیقا ترسیم میگردد و با انتخاب منو تصویری  میتوانید به یک قاب رفته و تمامی قابها را مشاهده کنید پس از مشاهده تمامی قابها براحتی میتوانید بزرگترین لنگر بوجود آمده در تیرها را شناسائی کنید و با کلیک راست بر روی دیاگرام  پنجره ای مانند تصویر زیر باز میشود :

 

 

 

 

در گزینه آخر Deflections  که همان خیز مییاشد اعداد بسیار کوچک میباشد لذا واحد را به k.gf.mm  تبدیل میکنیم. خیز تیر برای بار زنده < L/360       و برای ترکیب بار Combo  میبایست  < L/240      باشد.

کنترل جابجائی سازه

برای کنترل جابجائی سازه لازمست تنظیماتی انجام گردد و سپس به حالت اول برگردد بهتر است پس از ذخیره کردن فایل از آن نسخه دیگری داشته باشید .

اختصاص ضرایب کاهش سختی در اثر لنگر به مقاطع تیرها و ستونها

اول ستونها را از منو Select –by line object type   انتخاب میکنیم و پس از از منو

Assign – Frame Section --- Frame Property Modifiers

برش در محورهای 2 و 3 را به مقدار 1 تغییر میدهیم و همچنین پس از انتخاب تیرها آنها را نیز مانند تصویر زیر تغییر میدهیم البته یادتان باشد پس از Save as  کرده منو Assign   بعضی از منو های زیر مجموعه آن بدلیل قفل بودن نرم افزار فعال نمیباشد لذا میبایست قبل از آن قفل تصویری نرم افزار قفل تصویری را باز کنید سپس تنظیمات را انجام دهید.

پس از انجام تنظیمات از منو

Analyze --- Run Analyze ---

پس از انجام دستور حتما   Start Animation  را بزنید تا در منو Display  زیر مجموعه های آن فعال گردد. سپس از منو Display – Show Table   را اجرا کنید :

پس از انتخاب و OK  پنجره جدیدی باز میشود که در آن میتوانید جزئیات بیشتر جابجائی طبقات را کنترل کنید.

در آخرین سقف ما که Roof  میباشد را نسبت طبق پائین تر کنترل میکنیم

∆M = 0.7 * R * ∆W

∆W = ∆(Roof) - ∆(Story3)

R  =  ضریب رفتار سازه

T < 0.7         ∆M =< 0.025 H

T > 0.7         ∆M < 0.02 H

T = a * H^ (3/2)      پریود تقریبی مقاطع ستونها اضافه شود

طراحی سازه

از منو تصویری کلیه مقاطع را انتخاب میکنیم و سپس از منو

Design – Overwrite Frame Design Procedure ---

پنجره جدیدی باز میشود که میبایست نوع اسکلت را برای طراحی معرفی کنیم مانند تصویر زیر

پس از آن مجددا از منو تصویری all کلیه مقاطع را انتخاب میکنیم و سپس از منو

Design – Concrete Frame Design --- View / Revise Overwrites

شروع طراحی

برای شروع طراحی از منو

Design – Concrete Frame Design --- Start Design / Check For Structure –

پس از انجام طراحی اعدادی بر روی قاب مشخص میگردد بهتر واحد سیستم را از متر به سانتیمتر تبدیل نمائید پس از تبدیل برای چک کردن باید مراحل دیگری را که در ذیل به آن اشاره میگردد انجام دهید .

کنترل ستونهای طرح داده شده

برای کنترل میبایست به منو

Design --- Concrete Frame Design --- Display Design info

v     Reinforcing  

این گزینه برای آرماتورهای طولی میباشد برای دیدن نتایج طراحی آرماتورهای طولی از این گزینه استفاده میکنیم برای مشاهده دقیقتر سیستم واحد نرم افزار را به Kg-f-cm  تبدیل کنید و پس از انتخاب منو اشاره شده از پنجره بالا OK  کنید اگر به نمای یکی از قابها بروید  نتیجه مانند تصویر زیر میباشد :

اگر در یکی از اعضا از بزرگنمائی استفاده کنیم میتوانیم دقیقتر اعدا را بررسی کنیم

نوع مطلب : مقالات آموزشی ، 
برچسب ها :
امتیاز مطلب :



پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :